Een toevallige ontmoeting in een koelcel, 20 jaar geleden. Het begin van een nieuwe, warme samenwerking tussen Cees de Mooij (voormalig Greenflor directeur) en zijn Tunesische businesspartner Ataya Lotvie. Een klassiek voorbeeld van Greenflor’s kernwaarden pionieren, innovatie en ondernemersdrang.

Pistachia en ander snijgroen

Pistachia  is een immens populair snijgroen dat 20 jaar geleden exclusief uit Frankrijk en Italië werd geïmporteerd. Maar waar het volgens Ataya in Tunesie óók bomvol mee stond. Innovator Cees zag mogelijkheden en durfde de sprong in het diepe wel aan.

Na een succesvolle eerste zakenreis was de toon gezet; de kwaliteit van het snijgroen was goed dus er zou handel gedreven worden! Cees liet enorme koelcellen bouwen en al snel waren de vrachtwagens vol pistache, arbutus, mirte en ander groen niet aan te slepen.

Met deze gedurfde stap in een nieuwe, destijds onbekende wereld was bloemengroothandel Greenflor de eerste in deze branche die snijgroen importeerde vanuit Tunesië. En met succes!

Greenflor

“Ik herinner me nog de eerste keer dat ik in Tunis landde. Het was een compleet andere wereld.”
– Cees de Mooij, voormalig directeur van Greenflor

Greenflor

Een uniek assortiment

Het assortiment van importeur en groothandel Greenflor werd steeds unieker met de hoge kwaliteit snijgroen uit het exotische Tunesië. Kransen draaien, handel verven of producten waxen – niks was Cees en Ataya te gek.

Met de jaren kwamen natuurlijk ook de uitdagingen. Concurrentie vanuit Spanje door goedkoper transport, de kredietcrisis van 2008 en veranderende trends. Ondanks alles bleef Cees vasthouden aan de vaste basis van sterke samenwerkingen in Tunesië. En ging het geloof in de producten en het assortiment van groothandel Greenflor niet verloren.

“Handel is als water, het vindt altijd zijn weg.”
– Cees de Mooij, voormalig directeur van Greenflor

Bloemen en snijgroen importeren

Tunesië is een fundament waar importeur Greenflor al jaren op bouwt. Hier zijn er nog steeds mogelijkheden om nieuwe, vooruitstrevende handel te produceren tegen concurrerende prijzen. “In Tunesië kun je nog snel schakelen; iets wat je nu bedenkt kan over een paar weken al in productie zijn”, vertelt Cees. Veel producten die in de begindagen ontwikkeld zijn, zijn nog steeds populair. “Soms kijken we terug naar catalogussen van 10+ jaar geleden en zien we dingen die we toen ontwikkelden en waar nog steeds – of zelfs opnieuw – veel vraag naar is”, aldus Cees.

Greenflor

De toekomst ziet Cees positief in. Hij hoopt dat zijn succesvolle samenwerking met Ataya van generatie op generatie wordt doorgegeven. Exclusieve bloemen, droogbloemen en divers snijgroen haalt importeur Greenflor dankzij samenwerkingen zoals die met Ataya tegenwoordig uit 60+ verschillende landen. Iets waar Cees als eerste Greenflor-pionier maar al te trots op is.